موارد استفاده از لیفتراک

لیفتراک یک ماشین صنعتی است که کاربردهای فراوانی دارد. به شکل اولیه می‌تواند بار پالت را جابه‌جا کند؛ اما با نصب الحاقی‌های متنوع کاربرد تازه‌ای پیدا می‌کند و قادر می‌شود که مواد متفاوتی را حمل و جابه‌جا کند. درواقع، لیفتراک ماشینی است که به‌راحتی تغییر شکل می‌دهد و کاربردپذیری بالایی دارد.
به همین دلیل لیفتراک صنعت باربری و انبارداری را کاملاً متحول کرده است. لیفتراک در ابتدای قرن بیستم اختراع شد اما در حال حاضر بخش مهمی از دنیای صنعتی مدرن است. نام لیفتراک به معنای وانت‌بار (truck) است که بار را بلند (lift) می‌کند که البته به نام فورک لیفت هم شناخته می‌شود که به دلیل وجود چنگال (fork) است که بار را از روی زمین بلند (lift) می‌کند.
در این مقاله، تعدادی از متداول‌ترین موارد استفاده لیفتراک را معرفی می‌کنیم تا با آگاهی از گزینه‌های موجود، ابزار مناسبی برای تأمین نیازهایتان بخرید.
معمولاً موارد استفاده از لیفتراک شامل بخش های متنوعی است؛ اما باوجود اکسسوری‌های متنوع، گزینه‌های استفاده فراوان هستند و تا حدودی به خلاقیت شما بستگی دارند:

موارد استفاده از لیفتراک

1- انبارها

لیفتراک اغلب در انبارها استفاده می‌شود و برای بار زدن و تخلیه پالت‌ها و حمل کالا استفاده می‌شود. انواع متنوعی لیفتراک وجود دارد که شامل مدل‌های ساده مانند جک پالت است اما تا مدل‌های پیشرفته اپراتور دار که برای سطوح سخت و ناهموار ساخته شده‌اند، پیش می‌رود.
تراک پالت‌ برای تخلیه و پر کردن کالاهایی مانند کارتن‌ها و قوطی‌ها استفاده می‌شود که در پالت تحویل می‌شوند. ریچ تراک برای استفاده در قفسه‌های انبار استفاده می‌شود تا بسته‌ها را در طبقات بالای قفسه‌ها قرار دهد و با توجه به سایز باریکش بازده بالایی در فضای کوچک بین قفسه‌ها دارد.
لیفتراک در سایزها و ظرفیت‌های متنوع در دسترس است که ظرفیت 1 تن برای انبارها استفاده می‌شود و ظرفیت 50 تن برای کانتینرهای حمل‌ونقل در بندر به کار می‌آید. یک دیسک در لیفتراک حداکثر وزن بار را تعیین می‌کند. اپراتور لیفتراک می‌تواند چنگال را بالا یا پایین بیاورد و دکل را به اطراف تکان دهد تا تعادل بار برقرار شود و از چنگال سر نخورد.

2- کارخانه‌ها

محصولات تولیدی در خط تولید کارخانه باید به قسمت‌های متفاوت منتقل شوند تا ساختشان تکمیل و به انبار منتقل شوند یا به خریدار تحویل داده شوند. مواد اولیه هم باید به‌صورت مستمر در دسترس خط تولید باشند. لیفتراک مفیدترین ابزار برای این نقل‌وانتقال‌های مستمر داخلی است چراکه قادر است کارتن‌های کوچک تا محصولات بزرگی مانند خودرو را جابه‌جا کند بدون اینکه فضای زیادی بگیرد و یا مزاحم کارکنان و روند تولید شود.
با توجه به فضای بسته کارخانه و انبار، معمولاً لیفتراک برقی در این فضاها استفاده می‌شود چراکه دود سمی اگزوز ندارد و سروصدای کمتری هم ایجاد می‌کند.

3- پروژه‌های ساخت‌وساز

لیفتراک صنعتی به‌عنوان یکی از تجهیزات مفید در ساخت‌وساز استفاده می‌شود برای اینکه می‌تواند مواد سنگین ساختمانی را در فواصل طولانی حمل کند و در مسیرهای ناهموار و سخت حرکت کند. این ماشین عملکرد 2 ابزار بالابر و خودرو را ترکیب می‌کند و می‌تواند بار آجر و تیرآهن را از ماشین حمل تخلیه کند و به محل استفاده منتقل کند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل و یا ساختمانی، لیفتراک دارند تا به‌راحتی محصولات ساختمانی را بار زده و تخلیه کنند.
لاستیک‌های پنوماتیک و لیفتراک‌های سنگین معمولاً در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند چراکه مقاومت بالاتری در شرایط نامساعد دارند.

4- بندرها

لیفتراک برای بار زدن و تخلیه کردن کشتی‌ها در زمان جنگ جهانی استفاده می‌شد چراکه راهی سریع و مؤثر نیاز بود تا اسلحه و تجهیزات جنگی جابه‌جا شوند.
اما امروزه لیفتراک‌های سنگین برای حمل کانتینرهای بزرگ از ماشین حمل تا انبار بندری و سپس به کشتی استفاده می‌شوند. حمل مواد اولیه‌ای مانند چوب و فولاد هم بخشی از کار لیفتراک‌ در بندرها است.

5- عملیات بازیافت

لیفتراک در پروژه‌های بازیافت زباله و ضایعات بابت تخلیه تراک‌های جمع‌آوری زباله هم استفاده می‌شود تا بار زباله را به بخش جداسازی تحویل دهد. لیفتراک می‌تواند به‌صورت مؤثر انواع ماشین جمع‌آوری زباله و ضایعات مانند تریلی و واگن را بار زده یا تخلیه کند. الحاقی‌هایی مانند قفس یا توری هم استفاده می‌شوند تا موادی مانند چرخ لاستیک که احتمال افتادن دارند را حمل و جابه‌جا کند.
قبل از اینکه عملیات بار زدن یا تخلیه شروع شود، محل کار باید آماده شود. ترمز ماشین باید تنظیم شود، جک‌های ثابت که تراک جانبی را نگه می‌دارند باید نصب شوند تا لیفتراک واژگون نشود. ارتفاع درب ورودی ماشین باید 5 سانتی‌متر بیش از ارتفاع لیفتراک باشد. مسیر حرکت باید کنترل شود تا مانعی وجود نداشته باشد و کاملاً خشک باشد. چنگال‌ها در شرایط عادی باید به سمت پایین باشند اما هنگام حمل بار باید به سمت بالا تغییر جهت دهند.

6- برف‌روبی

لیفتراک می‌تواند به‌عنوان برف‌روب استفاده شود! کسب‌وکارها می‌توانند یک الحاقی‌ برف‌روبی برای لیفتراک صنعتی بخرند یا اجاره کنند که گزینه منطقی‌تری نسبت به خرید ماشین مخصوص برف‌روب است چراکه بدون هزینه زیاد و به‌راحتی راه پوشیده از برف پارکینگ‌ها، پیاده‌روها و ورودی ساختمان را باز می‌کند.

7- زمین‌شویی

با الحاق یک برس و تی زمین‌شو، لیفتراک کار زمین‌شویی محیط کارتان را آسان و سریع می‌کند و کیفیت کار را هم بالا می‌برد. بازده لیفتراک در این کار بسیار بیشتر است و به تعداد پرسنل کمتری برای زمین‌شویی نیاز دارد.

نتیجه‌گیری

لیفتراک مانند ماشین‌های ترانسفورمرز است که تغییر شکل و کاربرد می‌دهد درحالی‌که حجم کوچک و ساختار ساده‌ای دارد و از الحاقی‌‌های متنوع استفاده می‌کند تا عملکرد جدیدی پیدا کند. اپراتوری لیفتراک هم ساده و امن است برای همین است که بهترین گزینه برای فضای بسته داخلی است اما مدل‌های سنگین در آب‌وهوای نامساعد هم مقاومت بالایی دارند.
فارغ از اینکه چه مورد استفاده‌ای برای لیفتراک دارید، ابهرکو می‌تواند به شما کمک کند تا مناسب‌ترین مدل لیفتراک را انتخاب کنید و به مفیدترین الحاقی‌ها تجهیزش کنید تا با یک ماشین تعداد زیادی کار را انجام دهید اما بهای زیادی نپردازید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *