جک پالت چیست؟

در انبار‌ها و کارخانه‌ها بارهای زیادی به‌صورت روزمره جابه‌جا می‌شوند که لزوماً خیلی سنگین نیستند که به لیفتراک نیاز داشته باشند اما به‌اندازه کافی برای حمل دستی توسط کارکنان سنگین هستند که عملی نباشد. در این مواقع، جک پالت به کار می‌آید!

جک پالت که درواقع نوع ابتدایی یک لیفتراک است، ابزاری برای بلند کردن و جابه‌جایی پالت است که در فضای داخلی انبار و یا کانتینر استفاده می‌شود.

در این مقاله، شمارا با jack pallet آشنا می‌کنیم تا در هنگام تصمیم‌گیری برای تجهیزات باربری کسب‌وکارتان، یک انتخاب آگاهانه داشته باشید.

ساختار جک پالت

این ابزار یک جک یا چنگال دارد که توسط یک اهرم به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند. دسته کوچک روی اهرم، مایع هیدرولیک را آزاد می‌کند که باعث می‌شود چنگال پایین بیاید. چرخ‌های جلو در انتهای چنگال و روی اهرمی قرارگرفته‌اند که به سیلندر متصل است. هنگامی‌که اهرم هیدرولیک بلند می‌شود چرخ‌ها پایین می‌آیند، چنگال بالا رفته و روی چرخ‌های جلو قرار می‌گیرد و بار را بالا می‌آورد تا جایی که از سطح زمین فاصله بگیرد. پالت فقط به‌اندازه‌ای بالا آورده می‌شود که از روی زمین بلند شده و به نقطه دیگری جابه‌جا شود. جک پالت معمولاً دو چرخ جلو دارد اما هر چنگال هم یک چرخ جداگانه یا 2 چرخ کمکی کوچک دارد.

برای حرکت این ابزار، یک اپراتور به‌صورت ایستاده پشت چنگال‌ها قرار می‌گیرد و چنگال را داخل شکاف‌های پالت قرار می‌دهد، سپس دسته را پمپ می‌زند تا چنگال و پالت از روی زمین بلند شوند و به مکان جدید منتقل شوند. این ماشین طوری طراحی‌شده است که چنگال‌ها را فقط به‌اندازه کافی از روی زمین بلند کند تا بار را جابه‌جا کند وگرنه توان بالا رفتن در قفسه‌ها را ندارد.

جک پالت معمولاً برای جابه‌جایی و سازمان‌دهی پالت در داخل کانتینر هم استفاده می‌شود مخصوصاً اگر فضای کافی برای لیفتراک وجود نداشته باشد.

انواع جک پالت

  • جک پالت دستی

جک پالت دستی حداقل از سال 1918 وجود داشته است. مدل‌های ابتدایی فقط از اتصالات مکانیکی برای بلند کردن و جابه‌جایی بار استفاده می‌کردند اما مدل‌های مدرن‌تر از جک هیدرولیک دستی بهره می‌برند.

جک پالت دستی یک ابزار است که اغلب در فروشگاه‌ها و انبارهای شخصی استفاده می‌شود و برای بلند کردن، پایین آوردن و جابه‌جایی پالت از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر استفاده می‌شود.

جک پالت دستی یا پمپ دستی ترمز ندارد در عوض چنگال‌ها به‌صورت دستی توسط اپراتور بلند می‌شوند و سیستم هیدرولیک را پمپ می‌کنند. هنگامی‌که باید بار را بلند کرد، یک اهرم کوچک روی فرمان قرار دارد تا مایع هیدرولیک را آزاد کند و چنگال‌ها را پایین بیاورد.

  • جک پالت برقی

این ابزار که پالت تراک برقی هم نامیده می‌شود دارای موتور است تا پالت‌های سنگین به‌راحتی جابه‌جا شوند. برخی از مدل‌ها شامل یک کابین اپراتور ایستاده است و فرمان هم دارد که چرخ‌ها را کنترل می‌کند. این ابزار پدال ترمز یا سوییچ ترمز دارد که ماشین را متوقف می‌کند و به اپراتور فرصت می‌دهد تا ماشین را درحالی‌که روشن است ترک کند. البته برخی مدل‌ها از دنده‌عقب استفاده می‌کنند تا ماشین را متوقف کنند به این صورت که اپراتور فرمان را در جهت معکوس مسیر فعلی حرکت می‌دهد تا سرعت کم شود و درنهایت متوقف شود. در این حالت، سوئیچ ترمز فقط برای موارد اضطراری استفاده می‌شود. جک پالت برقی کاربرد آسان‌تری دارد اما قیمت بیشتری هم دارد.

  • جک پالت مسیر ناهموار

این ابزار اختصاصاً برای مسیرهای ناهموار طراحی‌شده است و به همین دلیل از فریم‌های قوی ساخته‌شده و از لاستیک‌های پنوماتیک محکم استفاده می‌کند تا به‌راحتی روی سطوح سخت و ناهموار مانور دهد. بسیاری از تولیدکنندگان از یاتاقان، بالابر هیدرولیک و یا یک پمپ استفاده می‌کنند تا استفاده از جک پالت را حتی در سخت‌ترین شرایط آسان‌تر کنند.

سایز جک پالت

  • عرض هر یک از چنگال‌ها تقریباً 18 سانتی‌متر است.
  • فاصله بین لبه خارجی چنگال‌ها معمولاً 50 تا 68 سانتی‌متر است.
  • طول چنگال‌ها در اندازه‌های 91، 107 و 122 سانتی‌متر است.
  • کمترین ارتفاع 7.5 سانتی‌متر است.
  • بیشترین ارتفاع 19 سانتی‌متر است اما برخی مدل‌ها بیش از این بالا می‌روند.
  • ظرفیت حمل انواع جک پالت از 1.5 تا 5 تن است.

موارد استفاده از جک پالت

در مقایسه با لیفتراک، جک پالت ماشین کوچک‌تر و ساده‌تری است که برای بلند کردن و جابه‌جایی بار پالتی در داخل انبار طراحی‌شده است که برای فضای باریک ‌بین قفسه‌ها و گوشه‌های تنگ هم مناسب است.

مزیت pallet jack این است که نیاز به سوخت یا شارژ مجدد ندارد و می‌تواند در فضای کوچک‌تری پارک شود؛ اما نمی‌تواند بار سنگین را بلند کند یا مثل لیفتراک هر نوع باری را بلند کند. برای کسب‌وکارهایی که به قدرت بیشتری نیاز دارند و فضای کافی هم دارند، لیفتراک ارزش هزینه اضافه را دارد.

جک پالت زمانی استفاده می‌شود که حمل و جابه‌جایی بار به دلیل وزن زیاد به‌صورت دستی عملی نیست و یا فضای کوچکی برای حرکت وجود دارد یا فقط نیاز دارید که بار را از زمین بلند کنید تا روی سطوح صاف سیمانی جابه‌جا کنید. جک پالت برای کار کردن در مسیرهای ناهموار مناسب نیست و برای بلند کردن بار تا بالای یک قفسه هم به کار نمی‌آید.

جک پالت‌ مقرون‌به‌صرفه است و تعمیر و نگهداری کمی دارد که آن‌ را تبدیل به ابزاری مناسب برای امور روزانه انبارها می‌کند. این ابزار به‌راحتی قابل حرکت است و می‌تواند کارهای روزانه را سرعت بخشد و بازده کلی انبار را بالا ببرد؛ اما به‌اندازه لیفتراک کاربردی نیست و موارد استفاده آن‌ محدود است.

محدودیت‌های کاربردی جک پالت

  • پالت‌های دورو قابل‌استفاده نیستند.
  • در حالتی که چرخ‌های جلو تا سطح زمین پایین رفته‌اند، پالت‌های دوطرفه معمولی نمی‌توانند کف‌پوش چوبی داشته باشند.
  • فقط از 2 راه ورود در پالت 4-شکاف استفاده می‌کند برای اینکه چنگال نمی‌تواند وارد همه شکاف‌ها شود.

آموزش اپراتوری جک پالت

انتخاب ماشین مناسب برای حمل بار می‌تواند امنیت و بازده محل کار را افزایش دهد و همچنین کمک می‌کند تا زمان لازم برای انجام کارها کاهش یابد و هزینه‌های عملیاتی را هم کم می‌کند. فارغ از اینکه چه نوع ماشینی برای بلند کردن بار در کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، همه اپراتورها باید آموزش ببینند و گواهینامه داشته باشند.

آموزش اپراتوری جک مناسب‌ترین راه برای استفاده از دستگاه را فراهم می‌کند که احتمال تصادفات را کم کرده و امنیت را بالا می‌برد. در غیر این صورت، تصادفات یا صدماتی که به کارکنان آموزش ندیده وارد می‌شود ممکن است کاملاً جدی باشد!

نتیجه‌گیری

جک pallet ابزار کوچک؛ اما قدرتمندی است که کار روزمره بسیاری از کارکنان انبارها و کارخانه‌ها را ساده و آسان می‌کند و توان حمل و جابه‌جایی حداکثر 5 تن بار را دارد.

درصورتی‌که فضای داخلی مکان شما کوچک است و بار خیلی سنگین ندارید، می‌توانید از مزایای jack پالت بهره ببرید و هزینه کمتری هم بابت خرید و تعمیر پرداخت کنید.

درصورتی‌که برای انتخاب برند و نوع جک پالت به کمک نیاز دارید، با ابهرکو تماس بگیرید تا مناسب‌ترین دستگاه را انتخاب کنید که جوابگوی نیازهای شما است بدون اینکه هزینه اضافه متحمل شوید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *