رویکرد جامع امنیت لیفتراک، بهترین راه برای جلوگیری از تصادفات لیفتراک‌ها

لیفتراک باوجودی که یک ماشین صنعتی است؛ سایز کوچکی دارد و طراحی نرم و بی‌خطری دارد؛ اما به دلیل چنگال‌ها، موتور احتراق داخلی، بار سنگین و نوع مسیر حرکتش، همیشه هم بی‌خطر نیست و باید امنیت لیفتراک را در نظر گرفت.

لیفتراک‌هایی که در فضای باز حرکت می‌کنند معمولا سنگین‌تر هستند و سایز بزرگی دارند که امکان حمل بار سنگین را فراهم می‌کنند اما مسیر حرکت معمولا ناهموار و سخت است که احتمال واژگونی یا تصادف را بیشتر می‌کند علاوه بر اینکه آب‌وهوای نامساعد هم می‌تواند به این احتمال بیفزاید.

لیفتراک‌هایی که در فضای بسته داخلی انبار و کارخانه استفاده می‌شوند معمولا کوچک‌تر هستند و بار سبک‌تری دارند اما تعداد کارکنان بیشتری در اطراف محیط کار وجود دارند که احتمال تصادف را بیشتر می‌کند علاوه بر اینکه موتور احتراق داخلی می‌تواند دود اگزوز داشته باشد و سروصدای زیادی هم ایجاد کند که آلودگی محیطی ایجاد می‌کنند.

هنگامی‌که بحث پیشگیری از تصادفات لیفتراک است هیچ راه‌حلی به‌تنهایی نمی‌تواند موثر باشد. بهترین راه‌حل ترکیبی از انواع رویکردهاست که باهم توقعات را تعیین می‌کنند، رفتار محتاطانه را تشویق می‌کنند و فعالیت‌ها را نظارت می‌کنند تا بازده برنامه امنیتی را اندازه‌گیری کنند.

هنگامی‌که برنامه امنیتی لیفتراک را تنظیم می‌کنید باید چند نکته را در نظر گیرید که در این مقاله به معرفی این نکته‌ها می‌پردازیم تا محیط کاری عاری از تصادفات و خطرات ایجاد کنید.

  • آموزش امنیتی موثر به اپراتورها ارائه کنید.

متدی که برای آموزش کارکنان استفاده می‌شود تاثیر مستقیمی روی تاثیرش دارد. آموزش باید به ‌صورتی ارائه شود که مستقیم با اپراتورها تعامل کند تا یادگیری را تقویت کند. عادت‌های امن که در کلاس آموزش داده می‌شوند باید تمرین شوند مثلا قبل از حرکت اپراتور باید به مسیر نگاه کند، قبل از پیاده شدن توقف کامل کند و بدنش را در هنگام رانندگی در موقعیت صحیح نگه دارد. همه این موارد از مواردی هستند که علاوه بر تئوری نیاز به تمرین دارند. در این صورت آموزش‌دهنده هم فرصت دارد در حین آموزش بازده فوری ارائه دهد. این روند یادگیری اجرای درس آموزشی در کلاس، پایه قوی برای رویکرد جامع امنیت در استفاده از لیفتراک ایجاد می‌کند.

یکی از مزایای کلاس آموزشی استفاده از ویدئو و انیمیشن است که آموزش‌دهنده برخی از ایده‌های امنیتی را که برای توضیح دادن سخت هستند یا برای نشان دادن خطرناک هستند، با فیلم آموزش می‌دهد؛ مثلا راه‌های واژگون شدن لیفتراک و پیشگیری از آن قابل‌اجرا نیستند اما یک فیلم می‌تواند خطر احتمالی و راه‌های پیشگیری را به‌صورت کامل آموزش دهد.

  • آگاهی امنیتی در همه کارکنان ایجاد کنید.

با ارائه بازخورد مثبت و موثر، مدیران می‌توانند امین لیفتراک را تقویت کنند. آن‌ها حتی می‌توانند خودشان آموزش ببینند تا رفتارهای امن را تشخیص دهند و تشویق کنند که باعث می‌شود دیگران هم این رفتارها را تکرار کنند. مدیران باید به‌صورت مستمر جلسات امنیتی برپا کنند تا آموزش‌های قبلی را به‌روز کنند و تیم را تشویق کنند تا پیشنهاد‌های بیشتری برای بهینه کردن مسائل امنیتی لیفتراک ارائه کنند.

آموزش امنیتی باید به کارکنانی که در محیط و مسیر کاری لیفتراک حضور دارند هم ارائه شود. همه کارکنان نه‌تنها باید رفتار احتیاط‌آمیز را یاد بگیرند بلکه باید آموزش‌های اپراتورها را هم داشته باشند تا عکس‌العمل اپراتور لیفتراک در موقعیت‌های خاص را تشخیص دهند. در این صورت در برقراری امنیت محیط کار فعالیت داوطلبانه می‌کنند به‌جای اینکه منفعل باشند و فقط در صورت احساس خطر عکس‌العمل نشان دهند!

  • تاثیر برنامه امنیتی لیفتراک را نظارت کنید.

بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر می‌توانند داده عملیاتی برای ناوگان لیفتراک خود جمع‌آوری کنند چراکه حس‌گرها و راه‌های ارتباط بدون سیم به لیفتراک اضافه‌ شده‌اند که اطلاعات لیفتراک را از طریق سیستم مدیریت ناوگان مستقیما به مدیریت ارسال می‌کنند. مدیران می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند تا بازده برنامه آموزشی شرکت را ارزیابی کنند علاوه بر اینکه اپراتورهای بی‌احتیاط و نواحی که بیشترین تصادف را دارند را هم شناسایی کنند.

اگر سیستم مدیریت ناوگان اجرا شود شاید تعجب کنید که چه تعداد تصادفات به‌صورت روزانه اتفاق می‌افتند! باوجودی که بازده بالای این سیستم شاید مدیران را از نگرانی در مورد تصادفات لیفتراک نجات دهد اما مهم است که هر حادثه‌ای پیگیری شود تا تعهد مدیریت در کاهش تصادفات و افزایش رفتار محتاطانه و بی‌خطر در محیط کار را نمایش دهد.

اگر هر تصادفی به‌عنوان یک حادثه جدی در نظر گرفته شود و توسط مدیریت آنالیز شود، اپراتورها در مورد عادت‌های رانندگی و رفتار پرخطر خود آگاه می‌شوند و بااحتیاط بیشتری عمل می‌کنند. درنتیجه، مدیریت هم با تصادفات کمتری روبرو می‌شود و زمان بازرسی و ارزیابی هم به حداقل می‌رسد.

  • اهداف را تعیین کنید و نتایج را اندازه‌گیری کنید.

هر چه اطلاعات امنیتی بیشتری در دسترس قرار می‌گیرند، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند موفقیت برنامه جاری امنیتی خود را در بازه زمانی بلندمدت ارزیابی کنند و برای اپراتورها و کل تیم هدف تعیین کنند تا موفقیت به‌صورت مستمر حاصل شود. علاوه بر این مهم است که افراد یا تیم‌هایی که به این اهداف می‌رسند شناسایی و تشویق شوند تا سایر کارکنان هم انگیزه بگیرند و رفتار امن و بی‌خطر در پیش بگیرند.

امنیت به همه افراد شاغل در یک سازمان بستگی دارد تا در سمت خود رفتار امنیتی لیفتراک را اجرا و تشویق کنند. یک رویکرد جامع که در همه سازمان اجرا می‌شود به تعهد احتیاج دارد اما درنهایت بهترین فرمول برای موفقیت است.

نتیجه گیری لیفتراک ابزاری است که کمک فراوانی به حمل و جابه‌جایی مواد و کالا می‌کند اما اگر به‌درستی رانده نشود و یا امنیت محیط کار جدی گرفته نشود، به‌راحتی تصادفات و خطرات زیادی ایجاد می‌کند. این موضوع در محیط‌های بسته داخلی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه بحث آلودگی صوتی و دودی هم وجود دارد که می‌تواند سلامت محیط و کارکنان را به خطر بیندازد علاوه بر اینکه تعداد افراد حاضر بیشتر هستند که احتمال تصادف را بیشتر می‌کند.

یک رویکرد جامع امنیت لیفتراک که از طرف مدیریت سازمان تعیین می‌شود و طی آموزش‌های لازم برای همه کارکنان تامین می‌شود، اطمینان می‌دهد که امنیت و سلامت همه افراد درگیر در محیط کاری لیفتراک تامین می‌شود و تصادفات احتمالی هم حذف می‌شوند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *