لیفتراک هیدروژنی چیست؟

لیفتراک هیدروژنی یا فرک لیفت یک ماشین صنعتی کوچک است که در صنعت حمل و جابه‌جایی مواد و کالا نقش کلیدی دارد و اغلب در صنایع انبارداری، ساختمانی، معدنی، کارخانه‌داری و حمل‌ونقل استفاده می‌شود. لیفتراک انواع مختلفی دارد که بر اساس سوخت مورد استفاده به موتور احتراق داخلی و برقی تقسیم می‌شود.

لیفتراک‌های الکتریکی همچنان در حال محبوب شدن هستند و تولیدکنندگان هم تلاش چشمگیری می‌کنند تا راه‌های جدیدی پیدا کنند و بازده، عملکرد و طول عمر آن‌ها را در مقایسه با رقیب موتور احتراق داخلی افزایش دهند و حتی پیشی بگیرند.

اما نگرانی‌های محیط‌زیستی و محدود بودن منابع طبیعی مانند نفت و گاز طبیعی عوامل مهمی هستند که هرروزه نیاز به یافتن انرژی‌های پایدار و قابل‌تجدید را یادآوری می‌کنند.

هیدروژن یکی از این منابع انرژی جایگزین قابل ‌اعتماد است! هنگامی‌که بحث ماشین‌آلات و تجهیزات جابه‌جایی مواد و کالا می‌شود یا خودروها و کارخانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند، سلول سوخت هیدروژنی ثابت کرده است که می‌تواند یک جایگزین واقعی برای راه‌های تکراری تامین انرژی باشد!

در نمایشگاه ProMat 2019 برند تویوتا یک لیفتراک جدید 3 چرخ رونمایی کرد که در انتهای سال به تولید انبوه خواهد رسید. این مدل که مکملی برای نسخه 4 چرخ سال 2009 است، ادامه تعهد تویوتا برای استفاده از منابع انرژی پایدار در صنعت حمل‌ و جابه‌جایی مواد و کالا است چراکه از سلول سوخت هیدروژنی استفاده می‌کند!

اگر علاقه‌مند هستید که بیشتر در مورد سلول سوخت هیدروژنی بدانید، ادامه مقاله را بخوانید تا با عملکردش آشنا شوید و در مورد تاثیر سلول سوخت هیدروژنی در کسب‌وکار و سود و زیانتان آگاه شوید.

هیدروژن چیست؟

هیدروژن یک عنصر شیمیایی است که در منابع طبیعی مانند گیاهان و آب یافت می‌شود. باوجودی که مقدار محدودی هیدروژن طبیعی در اتمسفر وجود دارد، اما عنصر هیدروژن با راه‌های جایگزین قابل تولید است که شامل اصلاح بخار، الکترولیز و گاز سازی است.

سلول سوخت چیست؟

سلول سوخت، پیلی است که جریان الکتریکی را به‌عنوان نتیجه مستقیم یک فعل‌وانفعال شیمیایی ایجاد می‌کند. این فعل‌وانفعال شیمیایی الکتریسیته تولید می‌کند که برای روشن کردن بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده می‌شود. امروزه سلول‌های سوخت برای راه‌اندازی دامنه گسترده‌ای از محصولات استفاده می‌شوند که از لوازم الکترونیکی کوچک شروع می‌شود و تا اتوبوس‌ها و حتی تاسیسات صنعتی بزرگ ادامه پیدا می‌کند!

لیفتراک سلول سوخت هیدروژنی چگونه کار می‌کند؟

سلول سوخت تبادل پروتون یا PEM در حال حاضر قابل ‌اعتمادترین نوع منبع انرژی است که برای راه‌اندازی تجهیزات صنعتی مانند لیفتراک استفاده می‌شود. درست مانند یک باتری، این سلول از یک کاتد، آند و الکترولیت استفاده می‌کند تا الکترون‌ها را در مسیر الکتریکی جابه‌جا کند و لیفتراک را روشن کند. برخلاف باتری سربی-اسیدی، این روند فقط با استفاده از هیدروژن و اکسیژن اتفاق می‌افتد که به‌صورت طبیعی در اتمسفر وجود دارند.

در این سلول، الکترولیت یک لایه است که فقط به یون‌های مثبت اجازه عبور از کاتد را می‌دهد درنتیجه الکترون‌ها که بار منفی دارند نگه داشته می‌شوند تا لیفتراک را روشن کنند. هنگامی‌که الکترون‌ها، یون‌های بار مثبت و اکسیژن گرفته شده از محیط در انتهای مدار به هم می‌رسند، محصول جانبی آب را تشکیل می هند که از سلول سوخت خارج می‌شود.

مزایای سلول سوخت هیدروژنی در صنعت حمل‌ و جابه‌جایی مواد و کالا چیست؟

ماشین‌هایی که با هیدروژن کار می‌کنند ازاین‌جهت که می‌توانند به‌سرعت در ایستگاه سوخت دوباره پر شوند شبیه رقبای احتراق داخلی هستند اما تعمیر و نگهداری کمتری احتیاج دارند برای اینکه نیاز به آب یا تمیز کردن ندارند که در مورد باتری‌های سربی-اسیدی ضروری است.

باوجودی که برای همه کسب‌وکارها سود و زیان مهم است اما باید تاثیر مثبت سلول‌های سوخت هیدروژنی روی محیط‌زیست را هم در نظر گرفت. باوجود نداشتن هیچ نوع دود کربنی و وابستگی کمتر به منابع طبیعی، سلول‌های سوخت هیدروژنی یک منبع قابل‌ اعتماد انرژی پایدار هستند که توان راه‌اندازی ماشین‌آلات، تجهیزات و تاسیسات را دارند که شامل لیفتراک و صنعت حمل‌ و جابه‌جایی مواد و کالا هم هست.

نتیجه‌گیری

هنگامی‌که صحبت از پیشرفت‌های تکنولوژی می‌شود همه به یاد اتوماسیون و ربات‌ها می‌افتند که چگونه قرار است شغل بسیاری از کارکنان را حذف کنند و مردم را بیکار کنند! اما بخش مهمی از پیشرفت‌های تکنولوژی مربوط به محیط‌زیست و پدیده گرم شدن زمین است که در صنعت لیفتراک هم به‌شدت موردتوجه است!

حتی اگر یک بازدیدکننده گذری در نمایشگاه ProMat باشید متوجه می‌شوید که صنعت حمل و جابه‌جایی مواد و کالا به‌اندازه صنعت خودروسازی، تکنولوژی‌های جدید را در ساخت تجهیزات به کار می‌گیرد. البته این تکنولوژی‌ها فقط شامل افزودن جا فنجانی و پورت شارژ موبایل برای اپراتور نیست بلکه انواع ویژیگیهایی را در برمی‌گیرد که لیفتراک را برای محیط‌زیست دوستانه‌تر می‌کند در عین اینکه تعمیر و نگهداری را به حداقل می‌رساند!

فارغ از برند و نوع سوخت مصرفی که می‌تواند برق، گاز مایع و گازوئیل باشد همه تولیدکنندگان لیفتراک محصولات جدیدشان را طوری مهندسی می‌کنند که با محیط‌زیست سازگار باشند. از انتقال به موتورهای برق AC که بازده و زمان کار بهتری دارند تا در اولویت قرار دادن کاهش دود اگزوز، تولیدکنندگان انواع راه‌های مصرف بهینه انرژی را در لیفتراک‌ قرار داده‌اند. حتی اگر لیفتراک‌ را طوری طراحی کنند که فقط دوام بیشتر داشته باشد، از مواد بازیافت شده در تولید استفاده کنند و یا قطعات را برای بازار دست‌دوم لیفتراک تعمیر کنند، هنوز هم به اجرای استانداردهای انرژی پایدار کمک کرده‌اند!

اما برندهای معتبر لیفتراک مانند تویوتا از این استانداردها پیشی گرفته‌اند و تکنولوژی لیفتراک هیدروژنی را معرفی کرده‌اند! لیفتراک هیدروژنی پدیده جدید صنعت لیفتراک و حفاظت از محیط‌زیست است. هیدروژن منبع جایگزین انرژی‌های فسیلی و یک انرژی پایدار است که می‌تواند در پاک‌سازی و محافظت محیط‌زیست نقش به سزایی داشته باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *